روش های رفع و درمان قطعی و سریع واریس-راهبرد معاصر

روش های رفع و درمان قطعی و سریع واریس

رگ های عنکبوتی که آن را واریکوز عروق یا واریس نیز می‌نامند، مشکلی است که بسیاری از بزرگسالان را متاثر می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 06
کد خبر: ۱۲۸۳۳۱

به گزارش راهبرد معاصر، رگ های عنکبوتی که آن را واریکوز عروق یا واریس نیز می‌نامند، مشکلی است که بسیاری از بزرگسالان را متاثر می‌کند. این عروق خونی که به صورت غیرطبیعی بزرگ شده‌اند زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر در پاها بروز می کند که با افزایش سن از شیوع بیشتری برخوردار می‌شود.

 

 

 عروق عنکبوتی یا واریس در بیش از ۵۰ درصد جمعیت بزرگسال دنیا دیده می شود. در صفحات آینده درباره حقایقی مهم از عروق عنکبوتی یا واریس صحبت می شود و برای درک بهتر از وضعیت ظاهری آن ها، ماهیت آنها و روش درمانی آن تصاویری نیز در این مطالب گنجانده شده است.

 

شناسایی و دلایل

تنها راه تشخیص دلیل واقعی ظاهر شدن واریس و بهترین راه درمان آن در نظر گرفتن یک جلسه درمان اولتراسوند یا امواج مافوق صوت است. اکثر موارد واریس در نتیجه نقص دریچه های جمع آوری خون در عروق پا است. وقتی عملکرد این دریچه ها با نقص همراه باشد، باعث می شود که جریان برگشتی و تزریق خون به عروق به طور کامل انجام نشود و این جریان ناقص منجر به عملکرد نامناسب آنها و فشار زیادی می شود که نمایان شدن عروق را به همراه می آورد. در ۱۰ درصد مواقع، رگ ها دارای عملکردی مجزا خواهند بود و پیچیدگی کمتر این مشکل، درمان آن را ساده تر خواهد کرد.

 

کرم و قرص

اگر استفاده از جوراب واریس مشکل شما را حل نکرد، می توانید از کرم های بدون نسخه استفاده کنید که مواد اصلی آن شامل محصولات گیاهی مثل عصاره گل اشرفی (معروف برای خاصیت ضد التهابی اش) و ویتامین E است.

 

روش بدون نسخه دیگری که اخیراً استفاده از آن بسیار در بازار رایج شده قرص های حاوی شاه بلوط مانند والارین است. شاه بلوط یک عصاره گیاهی دارای خواص مختلفی است که می‌تواند باعث کاهش قابل توجه درد و اندازه واریس بشود و در واقع تاثیر این روش مشابه با درمان به وسیله جوراب واریس است.

 

اما آیا واقعاً این موارد موثر هستند؟ اگرچه این محصولات با فروش خوبی همراه هستند اما اکثر پزشکان استفاده از کرم و قرص را به عنوان یک روش درمانی رد می کنند، چرا که بیماران بسیاری از انواع مختلفی از قرص و کرم استفاده کردند و هنوز با نتیجه مواجه نشده اند. وقتی که به واریس مبتلا می شوید، حتماً یک عامل ایجاد کننده وجود دارد که با این محصولات درمان نمی‌شود.

 

 تغییر سبک زندگی

 یک برنامه ورزشی مرتب و کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش نشانه‌های واریس شود. افراد مبتلا به واریس باید از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنند و در زمان نشستن یا خوابیدن، به منظور بهبود وضعیت گردش جریان خون و کاهش تورم پاها، آنها را در تراز بالاتر از بدن قرار دهند.

 

جوراب واریس

استفاده از جوراب واریس، بهترین و اولین اقدامی است که برای هر نوع واریسی باید انجام داد. تملق نیست که بگوییم جوراب واریس باعث کاهش فشار روی عروق عنکبوتی و کمک به جریان خون می شود. اگرچه جوراب واریس به بیماران کمک می کند که حس بهتری داشته باشند، اما یک روش درمانی محسوب نمی شود و به محض آنکه جوراب واریس را در بیاورید، عروق به حالت اولیه خود برمی‌گردند.

 

بستن عروق واریسی

 عمل جراحی بستن عروق واریسی طی ۳۰ سال گذشته به روش درمانی توصیه شده توسط پزشکان به منظور از بین بردن عروق واریسی تبدیل شده است. به منظور انجام جراحی بستن ورید، پزشک ابتدا برش های کوچکی از ران تا زانو ایجاد نموده، سپس رگ های غیرطبیعی را گره زده و آن را به طور کامل پاکسازی می کند. این عمل جراحی تحت بیهوشی کلی انجام شده و دوره ریکاوری آن بین ۴ تا ۶ هفته و با نرخ موفقیت ۷۵ درصد است. جراحی بستن عروق وریدی هنوز در میان پزشکان روش محبوبی به شمار می رود چراکه اکثر طرح های سلامت آن را پوشش می‌دهند و شایع ترین روش درمانی استفاده شده برای بیماری واریس به شمار می رود.

 

پاکسازی رگ های واریس با استفاده از لیزر یا ابلیشن درون وریدی توسط لیزر

 یکی از روشهای درمانی که در حال تبدیل شدن به اولین گزینه درمان واریس می‌باشد درمان عروق واریسی بوسیله لیزر است. این روش درمانی یک فرایند کم تهاجم است که در مطب پزشک و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. در این فرآیند بیمار به پشت می خوابد سپس پزشک یک لوله خالی کوچک را در رگ زهکشی پا وارد کرده و از لیزر برای بستن رگ استفاده می کند. با بسته شدن رگ، خون مجبور می شود که از سیستم عروقی ثانویه استفاده نمایند که این مسئله باعث کاهش فشار بر روی عروق عنکبوتی غیر نرمال و متورم شده و به آنها امکان می دهد که به اندازه طبیعی و و نامرئی خود بازگردند. دوره ریکاوری این روش چیزی در حدود ۲ هفته است و نرخ موفقیت آن نیز ۹۰ درصد است؛ با توجه به نرخ موفقیت بالا و دوره ریکاوری کوتاه، ابلیشن درون وریدی توسط لیزر به تدریج در حال تبدیل شدن به موثرترین ابزار درمان واریس است.

 

اسکلروتراپی

روش درمانی اسکلروتراپی تکنیکی است که در آن محلول نمک از طریق یک سوزن ریز در عروق غیرطبیعی و باد کرده تزریق می شود. این محلول با آسیب رساندن به پوشش عروق باعث می‌شود تا آنها در طول زمان تبدیل به یک زخم قابل جذب درون بدن شوند. این روش درمانی تنها باید در حالتی مورد استفاده قرار بگیرد که بیماران با مشکل دریچه در عروق زهکشی اصلی پا مواجه نباشند، یا در بیمارانی که عروق واریسی خود را با استفاده از جراحی یا لیزر بسته باشند؛ در غیر این صورت احتمال بازگشت واریس حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

 

 ابلیشن توسط امواج صوتی

روش ابلیشن درون وریدی توسط امواج صوتی یک فرآیند کم تهاجم مشابه با پاکسازی عروق واریسی توسط لیزر است. به جای استفاده از انرژی لیزر، یک لوله توخالی وارد رگ می شود و انرژی صوتی استفاده شده باعث ایجاد گرما و انقباض عروق می‌شود. بیماران مشابه با وضعیتی که از لیزر برای ابلیشن عروق استفاده شده باشند، درد کمتر و دوره ریکاوری سریعتری را در مقایسه با جراحی بستن عروق واریسی گزارش کرده اند.

 

مشکلات واریس

اگرچه واریس به ندرت باعث بروز مشکلات جدی می‌شود اما بعضی افراد ممکن است با زخم های پوستی مواجه شوند. این زخم های باز معمولاً در قسمت ساق پا ایجاد می شوند و گاهی می تواند منجر به عفونت بافت نرم شود. بعضی افراد مبتلا به واریس ممکن است با ایجاد لخته های خونی درون رگ (ترومبوفلبیت سطحی) مواجه شوند؛ خونریزی های موضعی نیز ممکن است در اثر واریس ایجاد شود.

 

 پیشگیری از بروز عروق عنکبوتی یا واریس

اگرچه همیشه نمی‌توان از بروز عروق عنکبوتی یا واریس جلوگیری کرد، اما اقدامات مختلفی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان احتمال ابتلا به واریس را کاهش داد. نکاتی که به منظور پیشگیری از این مشکل می‌توان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

  • برنامه تمرین مرتب
  • داشتن وزن نزدیک به حالت ایده آل
  • خودداری از ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • بالاتر قرار دادن پا در هنگام استراحت
  • خودداری از پوشیدن لباس های تنگ در ناحیه کمر ران و ساق پا
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده